Wednesday, June 21, 2006


Få uppdateringar på ett tag, jag har inte hunnit med helt enkelt. Men jag har sparat lite i kamerna så här kommer några.

Min basilika växer så det knackar så i förra veckan skördade jag rejält för att göra pesto. Trots det är den lika fin igen. Det gäller att passa på nu när det växer så bra i kryddträdgården.

Pesto
1 kruka basilika (eller många blad från din kryddväxt)
1/2 dl solrosrön (jag hade inte pinjenötter)
1/2 - 1 dl riven parmesanost
1 vitlöksklyfta
olivolja
salt & peppar

Rosta solrosfröna i en torr het stekpanna. Pressa vitlöken. Lägg ner vitlök, solrosfrön, parmesanost och basilika i en mixer och mixa.
Tillsätt olja tills du tycker att konsistensen känns bra (ungefär 1/2 - 1 dl).
Salta och peppra.

Det här var första gången jag gjorde egen pesto och det blev verkligen något speciellt. Jag valde ganska mycket solrosfrön och det blev en god smak, dessutom blev peston inte lika finmald som den köpta, vilket jag tycker var jättegott.
Jag serverade peston med pasta och hackade tomater och en kycklingfilé.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home