Wednesday, January 04, 2006

Jag har sju kollegor, tyvärr är det jättesvårt att fixa något till dem alla som de äter. En kvinna har jobbat på Viktväktarna i 15 år och äter inte sött, två bantar och en är glutenintolerant. När jag hittade den här rulltårtan trodde jag att jag hitta det ultimata receptet.

Rulltårta utan gluten, margarin eller socker.

4 ägg
1 1/2 dl fruktsocker
1 tsk vaniljpulver
1 1/2 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver
äpplemos utan vanligt socker
1 tsk kanel

Vispa ägg, fruktsocker och vaniljsocker pösigt med elvisp (det här tog lång tid).
Blanda potatismjöl och bakpulver. Vänd ner i äggsmeten.
Bred ut smeten i en bakplåtspapperklädd långpanna.
Grädda i 5-6 minuter i 225 grader.
Vänd över rulltårtan på ett bakplåtspapper som du strött lite socker på. Lossa det från det andra bakplåtspapper (går lätt om du penslar med kallt vatten på baksidan).
Låt svalna.
Bred på äppelmos och strö över kanel. Rulla ihop och skär i bitar.

Det blev väldigt gott. Tårtan var något torrare än vanligt och lite porös i konsistensen, nästan som lite skummig. Inget av det här var dåligt dock. De flesta på mitt jobb var väldigt nöjda, men viktväktartanten tog ändå bara en halv bit... Jag ger upp, jag kommer aldrig att lyckas göra alla sju nöjda.
Jag tror på rulltårtan dock. Den är lätt att variera. Nästa gång blir det kakao i smeten och kesella med florsocker och hallon emellan.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home