Sunday, November 20, 2005



Ibland händer det igen, älgfärs för 59 kr/kilot på Ica. Så varför inte upprepa en succé? I lördags gav jag mig på ett försök att göra en maträtt som i stort sett försvunnit från svenska matbord och som jag själv aldrig lagat. I Estland i somras påmindes jag om att den finns: köttfärslimpan. Väl värt ett försök var min tanke, för herregud vad skönt att slippa stå i stekos.

Älgfärslimpa med feta och bacon

Se recept på äögfärsbiffar men använd i 2 dl mjölk i stället.
Forma i en ugnsform 2 smala limpor av färsen. Gör en urgröpning i mitten och lägg i fetaost, slut igen färsen. Klipp bacon på hälften och lägg över limpan. In i ugnen på 200 grader i ungefär 25-40 minuter (beronde på hur tjock limpan är).

Servera med kantarellsås och potatismos och rårörda lingon.


Nästan samma maträtt som veckan före, men ändå annorlunda.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home